על ארץ׳ לינוקס ועלי

הפוסט הבא התחיל כתגובה לפוסט של אילן שביט. התגובה התארכה ולכן זכיתם לפוסט חדש בבלוג המנמנם שלי.

כבר יותר משנה שאני משתמש בשני המחשבים שלי בארץ׳ לינוקס. הפצה מצוינת שאם אתה מחבק אותה היא מחבקת אותך בחזרה בחום.

שני החסרונות שמיוחסים לה בפוסט ובתגובות אצל אילן שביט, זמן תחזוקה וחוסר יציבות הם פשוט לא נכונים.
זמן תחזוקה – הזמן היחיד המשמעותי שארץ׳ דרשה ממני היה כמה שעות של התקנת המערכת. לאחר מכן כל מה שאני צריך הוא לעדכן את המערכת בפקודה אחת וזהו. התקנת החבילות לא שונה מהפצות אחרות ואפילו יותר קלה בזכות מאגר ה־AUR הענק למרות שבהחלט שווה לבדוק אם יש הערות מיוחדות על החבילה בוויקי. בדרך כלל אין, ואם יש זה דורש חצי דקה של קריאת הנקודה העיקרית.
יציבות – המערכת נשברה לי פעם אחת בלבד בגלל באג של gdm מול הדרייבר של כרטיס המסך. מלבד זאת נתקלתי רק בבאגים קטנים שאותם דווקא קל לתקן או לעקוף בזכות השליטה המלאה במערכת. באובונטו נתקלתי ביותר באגים.

מה שכן, ארץ׳ דורשת ממך להבין איך המערכת עובדת ומה אתה עושה אתה, במיוחד בהתקנת המערכת אבל גם אח״כ. מי שרק רוצה מערכת הפעלה עובדת ולא רוצה לשמוע על לינוקס והעקרונות שלה, זו אכן לא ההפצה בשבילו.
אבל לי זה בדיוק הכיף בארץ׳. אני יודע בדיוק מה קורה ומה התקנתי. לא יקרה שתידחף לי חבילה בלי הסכמתי או ששירות יתחיל לפעול בלי שאני הפעלתי אותו רק כי מישהו בהפצה חשב שזה יהיה רעיון טוב.

12 מחשבות על “על ארץ׳ לינוקס ועלי

  1. אילן שביט says:

    הגבתי באתר שלי, ואכתוב את התגובה גם כאן:
    "הי חתול. אני מסכים איתך שארץ' מחייבת הבנה מעמיקה, אבל לדעתי היא בהרבה פחות יציבה מהפצות LTS. מי שרוצה שולחן עבודה מתפקד, בלי הפתעות ומבלי להתאמץ כדאי לו לעבוד עם הפצת LTS. בארץ' טכנולוגיות חדשות נכנסות באופן די מיידי ויכולות ליצור צרות (כשנכנס פייתון 3 הרבה אפליקציות הפסיקו לעבוד, כנ"ל מעבר ל- System D). בארץ' אתה חי על הקצה לשני הכיוונים…"

  2. שזיף says:

    יצא לי לעבוד איתה לפני מספר שנים, אין ספק שמדובר במערכת מצויינת שמתאימה לסוג המשתמשים שאין להם את הראש לעבוד עם ג'נטו, אבל גם מיצו את העבודה עם הפצות קלילות סטייל אובונטו וכדומה.
    מאוד נהנתי איתה.

  3. יצחק דניאל says:

    עשיתי שימוש בארץ' כשנה ולאחר מכן נשברתי. היא פשוט דורשת זמן תחזוקה גבוהה, כ-30% מהעדכונים (pacman -Syu) היו נכשלים והייתי צריך לפנות לוויקי למצוא פתרון ידני לבעיה שצצה (הייתי עושה שימוש במערכת עם Multi-Lib).

    בקשר לחוסר יציבות העדות לכך היא שהייתה תקופה ארוכה שהחבילות שלהם היו ללא חתימה (signature), ואז הם התחילו לעשות שימוש בחבילות חתומות וזה לא עבד ישר מהקופסה, הרבה בעיות חדשות צצו. שוב הייתי צריך לקרוא את הוויקי שלהם (שהוא מעולה אני מוכרח לומר) והתייאשתי. חזרתי לאובונטו ולבסוף לפדורה.

    ארץ' אינה מערכת שמתאימה לסביבת פיתוח, אתה משקיע יותר מדי בזמן במערכת במקום בדברים אחרים, אם אתה נהנה מהאתגר ואין לך דברים חשובים יותר לעשות עם הזמן שלך, ארץ' היא המערכת בשבילך.

  4. חתול says:

    אני יכול לספר רק על עצמי. אני משתמש כבר כמה שנים בארץ׳ ולא נתקלתי ביותר מדי בעיות ובטוח שפחות בעיות מאובונטו. לא השתמשתי בארץ׳ בתקופה של הוספת החתימות אבל קראתי על הבעיות שהיו אז. היה ניתן להתגבר עליהן בהשבתת העניין של החתימות, דבר שהיה קל לעשות.

  5. אורי says:

    אצלי ההתקנה על MacBook Pro הייתה די מבאסת. לא הייתי בטוח עם EFI או Hybrid ובהמשך הסתבר שיש התנגשות עם הדרייברים של Nvidia. אבל לאחר ההתקנה, התחזוקה אינה שונה במיוחד מהפצות אחרות, וכששוברים, אפשר תמיד להעלות מ-USB ולנקות את הבלאגן. מה שאני באמת אוהב בארצ' זה שרוב התוכנות מותקנות בלי שינויים. כך ניתן להתרשם מ-GNOME3 למשל, כפי שהמפתחים התכוונו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *