רשמים מוורדקמפ 2011

סמל וורדקמפ ירושלים 2011אתמול התקיים בירושלים כנס וורדקמפ 2011 וגם אני השתתפתי בו. לטובת מי שפספס או שהיה וחשוב לו לשמוע את דעתי, הנה הרשמים שלי מהכנס.

הנסיעה הייתה פשוטה למדי, כנסים בירושלים זה פשוט כיף מבחינתי. תל־אביב רחוקה ממני ואני לא מכיר אותה ומסתבך ברחובות. גם מרכז בגין, שם התקיים הכנס, פשוט לי להגעה.

הגעתי יחסית מוקדם כי הדיבורים החלו רק ב־9 וחצי ולכן היה לי זמן לשוחח עם קצת אנשים שהכרתי ולנסות ליצור קשרים כלכליים. קיוויתי גם לכול עוגות באותו זמן אבל אותן הוציאו יותר מאוחר ונאלצתי להסתפק בכוס מיץ. לצערי כמעט ולא היו אנשים מקהילת הקוד הפתוח (חוץ מקפלן), זה גרם לי לתחושה מסחרית מעט. היה גם מחסור רציני במחשבים שמריצים לינוקס.

בעזרת קפלן הפצתי סיכות ומדבקות פיירפוקס ואלה נחטפו במהירות למרות המסחריות עליה הלנתי בפסקה הקודמת.

שולחן סיכות פיירפוקס
CC-BY-SA ליאור קפלן

ההרצאות החלו בדברי פתיחה של מרים שוואב שדיברה קצת על וורדפרס, הציגה סטטיסטיקות על הנרשמים לכנס וסיימה בתודות לכל המארגנים (מגיע להם). הזדעזעתי לגלות שרוב הנרשמים סימנו את כרום כדפדפן המועדף. פיירפוקס אמנם היה אחריו אבל בהפרש גדול, כנראה שלמוזילה יש הרבה עבודה. לאחר מכן מרים העבירה את המיקרופון למישהו מ־UppSite שהציג בניית אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד אוטומטית לאתרי וורדפרס. אני מאמין שההדגמה הייתה מפני ש־UppSite נתנו חסות לאירוע אבל היא הייתה רלוונטית ומעניינת. בדקתי היום את התוסף שלהם ואני מקווה לפרסם על כך פוסט נפרד.

לאחר דברי הפתיחה, ההרצאות התפצלו לשני מסלולים. אני בחרתי להישאר להרצאה של פז אריכא על מכירת תבניות וורדפרס. ההרצאה הסבירה איך למכור תבניות דרך Themeforest ותרמה לי כיווני מחשבה מעניינים על איך ניתן להרוויח מוורדפרס. פז ציין שכל התבניות שמועלות ל־themeforest חייבות להיות ברישיון gpl. בנקודה זו היה בלבול מסוים של הקהל וגם של המרצה כשהתחילו לדבר על תבניות פירטיות בלי להבין שתבנית ברישיון gpl לא יכולה להיות פירטית כי לא ניתן לאסור את הפצתה הלאה. הבלבול כנראה קשור לחוסר באנשי קוד פתוח שהזכרתי מקודם.

הייתה הפסקה ובה הביאו את העוגיות שהיו חסרות לי מקודם. במהלך ההפסקה (חוץ מלאכול) הכרתי אנשים חדשים וחיפשתי שקע כדי להטעין את המחשב הנייד שלי. מציאת נקודת חשמל כדי להשקות את המחשב שלי התבררה כמשימה קשה במיוחד. מרכז בגין כנראה סבור שהתקנת שקעים בקירות היא בזבוז מקום שהיה יכול להיות מכוסה בתמונות של בגין או של התקפת הכור בעירק (וכאלה היו הרבה). בהמשך היום הצלחתי למצוא שקע ואז התברר שהמטען שלי התפטר בפתאומיות. יוצא שסתם סחבתי את המחשב הנייד הכבד שלי כל היום על הגב.

לאחר מכן, הייתה הרצאה של גל מור על בלוגים ושימוש ברשתות חברתיות, או שהייתה אמורה להיות כזו. ההרצאה הייתה בעיקר על צמיחת האתר הרדוד חורים ברשת. העברתי את ההרצאה בלחישות עם היושבים לידי.

ההרצאה הבאה הייתה של חנן וייסקופ על הנעת שינוי חברתי בעזרת בלוגים. ההרצאה לא הייתה כל הזמן ממוקדת ולפעמים גלשה לקלישאות אבל הצליחה גם לספק תובנות חדשות על הנושא.

הייתה לי התלבטות בין שתי ההרצאות הבאות. בסוף בחרתי ללכת להרצאה של מורד שטרן על בלוגים והעולם הסלולרי ולהפסיד את ההרצאה של יהונתן קלינגר על הסכמים לבניית אתרים. ההרצאה של קלינגר נשמעה לי חשובה אבל ביטויים משפטיים גורמים לי לפריחה. אני אשמח אם מישהו היה ויתמצת לי את ההרצאה. מורד הציג בצורה משעשעת איך להתאים את הבלוג לטלפונים ניידים וכלים סלולריים נוספים. יישום ההרצאה יופיע כאן בעתיד.

ואז היה עיקר הכנס – ארוחת צהריים. הוגשו כריכים רבים בממרחים קלסיים לכנסים. אני שמח לדווח שלא הורגש מחסור למרות שהייתי חייב להשוות בין כל סוגי הכריכים.

עכשיו שוב נקלעתי להתלבטות. יואב פרחי עם עשר טעויות נפוצות בפיתוח לוורדפרס מול חנית כהן עם שימוש נכון ב־jQuery בוורדפרס. בשכנוע חברים הלכתי להרצאה של חנית והיא הציגה דוגמאות מעניינות של jQuery בוורדפרס. את jQuery הכרתי רק מעט וייתכן שהרחיב בעתיד את השימוש בו בעקבות ההרצאה. ההרצאה של יואב פרחי צולמה בווידאו ולכן אני מקווה שלא הפסדתי אותה לגמרי.

יניב פלדמן מניוזגיק הרצה בצורה מפתיע על ניוזגיק ואיך הם התאימו אותו לתעבורה גדולה. ההרצאה הייתה קלילה והייתה הפסקה מבחינתי בין ההרצאות הטכניות. היא גם הכירה לי את העולם של האתרים שגדולים יותר מבלוגים.

ההרצאה האחרונה שנכנסתי הייתה של אשרה גרינבלט על שורטקודס. לי ההרצאה לא חידשה הרבה אבל לחלק מחברי היא הציגה נושא חדש שהם לא הכירו.

היה סיכום, הצגה קצרה של אתר הידברות (שבנוי על דרופל רחמנא לצלן) ופאנל מומחים שהיה מפוזר ומיותר.

אני התגלגלתי בחזרה הביתה עם תיק עמוס במחשב שלא פועל, כרטיסי ביקור שאני מקווה שיביאו לי עבודה ומעט סיכות פיירפוקס, עייף אך מרוצה.

אני צריך להודות לרמי בעל הבלוג המצוין wp-tricks שהעניק לי את הכרטיס לכנס המעניין הזה.

13 מחשבות על “רשמים מוורדקמפ 2011

  1. תומר says:

    בלי לזלזל בפיירפוקס, שהיה הדפדפן האהוב עלי. אנסה להסביר למה עברתי גם אני לכרום:
    א. הוא לא מבקש כל הזמן להתקין תוספים או עידכונים
    ב. הוא נתקע הרבה פחות

    מבחינת פופ-אפס דווקא הכרום יותר נחות, בכל מקרה אקספלורר מבחינתי הכי גרוע.

  2. חתול says:

    תומר: כרום לא מבקש להתקין עדכונים כי הוא מעדכן ברקע בלי לשאול אותך. זה יותר נוח אבל פחות בטוח, אם יום אחד יהיה עדכון בעייתי שלא תדע עליו אפילו. כרום גם בא עם חלק מהתוספים מוטמעים.
    אחרי שהתקנת פלאש ו־wmp פיירפוקס לא אמור לבקש להתקין עוד תוספים.

    ואל תשכח שגוגל רואים כל מה שאתה עושה, וגם ההרחבות של כרום נחותות מההרחבות של פיירפוקס.

  3. פליקס says:

    אני מסכים עם רוב הנאמר, בהחלט ההרגשה היתה מסחרית. כאילו אנשים לא רוצים לשתף אלא לפרסם את עצמם. אני חושב שחוץ מפז אריכא (טימפורסט-תבניות) כולם רצו להראות שהם גדולים (אתרים,חברה, ומפורסמים "עבדתי בווינט ועשיתי ככה וככה" וכאלה) יצאתי עם הרגשה של כנס ממומן ולא קוד פתוח. הרגשה שרוצים למכור לי אפליקציה לאייפד, אנדרואיד או איזה קידום בפייסבוק. או שאני אכנס לאתר שחושב רק כסף "חורים ברשת" וניזון מתרגום של כתבות מהעולם. נקודת האור היתה באמת שלך ושל קפלן שהסתובבתם וחילקתם סטיקרים של פיירפוקס. הדבר הראשון שעשיתי כשנכנסתי הביתה היתה לקרוע ולזרוק את הלוגו הענק של גוגל על המחברת שהם נתנו. זאת הדרך שלי להילחם במיסחור.
    חוץ מזה אהבתי את הכתיבה שלך קלילה וברורה. המשך כך.

  4. חתול says:

    אריאל, תודה. אני דווקא אוהב את ערכת העיצוב אבל אשמח להמלצה על תבנית אחרת.
    פליקס, אין לי בעיה שאנשים ירוויחו, שנינו מרוויחים מוורדפרס אבל לא לשכוח בדרך שוורדפרס היא קוד פתוח בכוונה.
    דינה, תודה על התגובה ועל הכנס.

  5. חנן וייסקופ says:

    אני חושב שמכל ההרצאות נהניתי הכי הרבה מזו של יניב פלדמן. היא היתה בנויה היטב, לא שיעממה לרגע, והוא נידב ושיתף ידע מעשי ויקר ערך שלרוב קשה מאוד לחלץ מאנשים שמנהלים אתרים עם כמויות כאלה של גולשים. הוא גם עשה את זה עם מעט מאוד אגו ועם הרבה חן, וענה לעניין לכל השאלות. שמח שהצלחתי לספק תובנות חדשות על-אף הגליצ'ים והאמנזיה שהכתה בי לקראת הסוף. אני יצאתי קצת עייף אך מרוצה, ועכשיו גם יש לי סיכה יפה של פיירפוקס על התיק. אגב, הצבע של הטקסט בתגובות שוקע ברקע החום וקשה לקריאה, אולי שווה לחשוב על להלבין אותו קצת.

  6. חתול says:

    חנן , תודה על התגובה, כל המארגנים עומדים להגיב אצלי?
    כמו שכתבתי גם לי ההרצאה של יניב הכירה תחום שלא היה מוכר לי.

    בכל פעם שמרצים משתפרים קצת ושלך הייתה בהחלט מעניינת. הרצאות שאני העברתי בעבר היו זוועה. אני אשמח להגיע להרצאה שלך בוורדקמפ הבא.

    התגובות נראות עכשיו טוב יותר?

  7. חנן וייסקופ says:

    האמת היא שהרבה יותר קל לקרוא עכשיו את התגובות, אבל זה כמובן עניין של טעם אישי.
    אגב, אתה עיצבת את התבנית? לא ראיתי אותה עדיין בשום מקום אחר ברשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *